Conferència Marc Moreno

Benvolgudes i benvolguts,

El passat 8 de març vàrem assistir a la segona xerrada del Seminari sobre novel·la negra organitzat per la biblioteca Jaume Perich i l’Aula d’Extensió Universitària de Premià de Dalt.

Marc Moreno és  periodista,  escriptor i editor de novel·la negra en català a l’editorial “Llibres del delicte

Vol agrair el fet d’haver estat convidat a fer aquesta xerrada perquè insisteix en el fet que actes com aquest són importants per visibilitzar editorials de novel·la negra en català.

Comença per convidar a tothom a preguntar sobre el tema quan ho desitgin, sense por a interrompre’l. Això ajuda a clarificar qüestions i dinamitza la xerrada.

Explica que hi ha un seguit de característiques que han d’estar presents en aquest tipus de novel.la. Aquests elements són innegociables.

La novel·la negra com a tal va néixer als Estats Units als anys 20 en forma de fascicles “hard-boiled”, com “Black Mask”. Apareixien fins a 6 o 7 publicacions diferents simultàniament i van tenir un gran èxit.

Tot i que les regles per definir la novel·la negra tenen sempre elements subjectius, les característiques objectives que indicarem a continuació la defineixen com a tal.

  1. La qualitat. Ja no es un gènere de segona, com es considerava en els seus inicis. Una bona novel·la negra ha d’estar ben escrita, és a dir, tenir una bona qualitat literària. Cal recordar que els primers autors, com Dashiell Hammett per exemple, eren grans escriptors. Raymond Chandler , Ross Macdonald i tants d’altres que van fer popular el gènere negre són considerats autèntics autors clàssics de la novel.la negra i això precisament per la qualitat de les seves obres.
  2. El fet delictiu. Ha d’haver sí o sí un fet d’aquest tipus, un trencament de la realitat i això es produeix pel fet delictiu. Tot i que el gènere negre és molt ampli i té molts subgèneres, el fet de presentar un delicte és primordial i innegociable. Si no hi és no podem parlar de novel·la negra.
  3. Ha d’estar ubicat en un territori propi molt ben definit. Els espais condicionen els comportaments dels personatges. La manera d’entendre el món és diferent segons l’entorn que els envolta. Gairebé sempre el protagonista és la ciutat, l’espai i el medi urbà.
  4. Realitat social. La veritable novel.la negra descriu sempre una realitat social també molt diferent segons el lloc. Aquesta realitat sempre està lligada a un territori i a una problemàtica. Cal “ficcionar” de forma versemblant, creïble. Es tracta d’una crítica a una societat concreta presentant l’espai fosc de la societat.

Un espectador fa un comentari al respecte. Parla de la novel·la Terres mortes de Nuria Bendicho. Es tracta d’una novel·la on tot passa en el medi rural, en el si d’una família que viu aïllada, a la muntanya i dels conflictes entre els seus membres.

En resposta al comentari sobre aquesta novel·la, el conferenciant explica que la novel·la negra permet explicar moltes coses de la societat on es desenvolupa. En aquestes obres la violència és estructural, encara que no hi hagi morts a l’ús.         

  1. Crítica social. La novel·la negra presenta els aspectes més sòrdids de la societat; ha d’atacar, exposar fets molt foscos d’una societat. Es doncs una obra de denuncia social aplicada a una problemàtica concreta.  Quan més  concret sigui aquest món, més fàcil és d’escriure la novel.la.  No és un gènere amable. “Si Víctor Hugo hagués viscut al segle XXI escriuria novel.la negra” va escriure un autor del gènere. Sebastià Bennasar i Llobera. Es tracta d’una queixa del món tal com és.

Cal assenyalar que es tracta d’un gènere molt ampli, amb molts subgèneres: històric, militar… Per exemple, Salvador Balcells en “Quan la mort truca a la porta” es basa en un fet real, tot i que el muntatge del detectiu no sigui real.

 Altres comentaris arran de les intervencions dels espectadors:

  • Avui predomina la novel.la policíaca, que acapara gairebé tot el gènere.
  • Per l’escriptor és fonamental saber d’on parteix i on vol arribar. Això li donarà la tècnica que ha d’utilitzar.
  • Molts autors, als Estats Units, eren també guionistes de cinema amb més o menys èxit . Les sèries actuals tenen molta relació amb la novel.la negra. El que és important és saber com mantenir la tensió de la novel·la per tal d’atraure l’atenció constant del lector, tenint en compte, però, que cal deixar espais per que el lector pugui descansar una mica. Aquesta tècnica es fa servir molt en el thriller.
  • Normalment el primer capítol ha de ser molt impactant, mai avorrit.

També és important com l’autor s’implica en els fets socials, per exemple Petros Márkaris tracta la problemàtica de la crisi econòmica i les seves conseqüències a Grècia. A més, el comissari Jaritos és presentat com un bon pare de família, amant del bon menjar… i això el relaciona amb el que s’anomena novel·la policíaca mediterrània on cal destacar Vázquez Montalbán, Andrea Camillieri…

Donna Leon no deixa traduir les seves novel·les a l´italià, potser perquè no reflecteix la realitat italiana?

En preguntar sobre les autores dones, Moreno explica que els anys 2013/15 les obres femenines tractaven sobretot d’abusos, maltractaments, venjança. En un llibre on es recullen 25 relats de dones els temes es repeteixen molt, curiosament i són els esmentats abans. Pel que fa als homes els temes són uns altres: la màfia, els quinquis…

Alfred Hitchcock utilitza tècniques de thriller en les seves pel·lícules. La ventana indiscreta, per exemple crea una atmosfera que ofega, un entorn de foscor…

Cal tenir present que el protagonista ha de tenir sempre un objectiu i anar fent marxa enrere, creant tensió/distensió, com si fos una escala on el replà seria la distensió.

Patricia Highsmith es autora tremendament  “negra” per la tensió el suspens de les seves obres i autora de “Suspens. Com escriure una novel·la d’intriga”

El llenguatge també és molt important. Per exemple Ferrant Torrent escriu en valencià i cal dir que resulta molt adient al mon dels baixos fons que vol descriure.

Hi ha molt component subjectiu en la novel·la negra i, a més a més, es publiquen obres molt variades.

Actualment hi ha molta producció en català, cal tenir-ho present.!